[154]

ومن خطبة له عليه السلام

[يذكر فيها فضائل أهل البيت عليهم السلام ]

وَنَاظِرُ قَلْبِاللَّبِيبِ بِهِ يُبْصِرُ أَمَدَهُ، وَيَعْرِفُ غَوْرَهُوَنَجْدَهُ دَاعٍ دَعَا، وَرَاعٍ رَعَى، فَاسْتَجِيبُوا لِلدَّاعِي، وَاتَّبِعُوا الرَّاعِيَ.

قَدْ خَاضُوا بِحَارَ الْفِتَنِ، وَأَخَذُوا بِالْبِدَعِ دُونَ السُّنَنِ، وَأَرَزَالْمُؤْمِنُونَ، وَنَطَقَ الضَّالُّونَ الْمُكَذِّبُونَ. نَحْنُ الشِّعَارُوَالاََْصْحَابُ، وَالْخَزَنَةُ وَالاََْبْوَابُ، [وَلاَ] تُؤْتَى الْبُيُوتُ إِلاَّ مِنْ أَبْوَابِهَا، فَمَنْ أَتَاهَا مِنْ غَيْرِ أَبْوَابِهَا سُمِّيَ سَارِقاً.

منها:

فِيهِمْ كَرَائِمُالْقُرْآنِ، وَهُمْ كُنُوزُ الرَّحْمنِ، إِنْ نَطَقُوا صَدَقُوا، وَإِنْ صَمَتُوا لَمْ يُسْبَقُوا. فَلْيَصْدُقْ رَائِدٌ أَهْلَهُ، وَلْيُحْضِرْ عَقْلَهُ، وَلْيَكُنْ مِنْ أَبْنَاءِ الاَْخِرَةِ، فَإِنَّهُ مِنْهَا قَدِمَ، وَإِلَيْهَا يَنْقَلِبُ. وَالنّاظِرُ بِالْقَلْبِ، الْعَامِلُ بِالْبَصَرِ، يَكُونُ مُبْتَدَأُ عَمَلِهِ أَنْ يَعْلَمَ: أَعَمَلُهُ عَلَيْهِ أَمْ لَهُ؟! فَإِنْ كَانَ لَهُ مَضَى فِيهِ، وَإِنْ كَانَ عَليْهِ وَقَفَ عِنْدَهُ. فَإِنَّ الْعَامِلَ بَغَيْرِ عِلْمٍ كَالسَّائِرِ عَلَى غيْرِ طَرِيقٍ، فَلاَ يَزِيدُهُ بُعْدُهُ عَنِ الطَّرِيقِ الْوَاضِحِ إِلاَّ بُعْداً مِنْ حَاجَتِهِ، وَالْعَامِلُ بالْعِلْمِ كَالسَّائِرِ عَلَى الطَّرِيقِ الْوَاضِحِ، فَلْيَنْظُرْ نَاظِرٌ: أَسَائِرٌ هُوَ أَمْ رَاجِعٌ؟!

وَاعْلَمْ أَنِّ لِكُلِّ ظَاهِرٍ بَاطِناً عَلى مِثَالِهِ، فَمَا طَابَ ظَاهِرُهُ طَابَ بَاطِنُهُ، وَمَا خَبُثَ ظَاهِرُهُ خَبُثَ بَاطِنُهُ، وَقَدْ قَالَ الرَّسُولُ الصَّادِقُ صلى الله عليه وآله : «إِنَّ اللهَ يُحِبُّ الْعَبْدَ وَيُبْغِضُ عَمَلَهُ، وَيُحِبُّ الْعَمَلَ وَيُبْغِضُ بَدَنَهُ».

فَاعْلَمْ أَنَّ كُلَّ عَمَلٍ نَبَاتٌ، وَكُلَّ نَبَاتٍ لاَ غِنَى بِهِ عَنِ الْمَاءِ، وَالْمِيَاهُ مُخْتَلِفَةٌ، فَمَا طَابَ سَقْيُهُ طَابَ غَرْسُهُ وَحَلَتْ ثَمَرَتُهُ، وَمَا خَبُثَ سَقْيُهُ خَبُثَ غَرْسُهُ وَأَمَرَّتْ ثَمَرَتُهُ.

خطبه 154

در اين خطبه فضائل اهل بيت پيامبر را بيان مى‏فرمايد

انسان عاقل با چشم دل غايت و هدف نهايى خود را مى‏بيندو فراز و نشيب و پايين وبالاى زندگى خود را مى‏شناسددعوت كننده[در عرصه هستى]دعوت به سوى حق‏نموده،و مسئول و تزكيه نفوس انسانها،كار خود را انجام دادپس اجابت كنيددعوت كننده را و پيروى كنيد از پيشوايان...آنان در درياهاى فتنه‏ها و آشوبهاغوطه‏ور گشته‏و به بدعت‏ها گراييده و اصول و قوانين را رها كردندمردم با ايمان‏افسردند و پژمردند و خاموش گشتندو گمراهان و تكذيب كنندگان دهان باز كردند و[به حركت در آمدند]ماييم حافظ اسلام و ياران پيامبر اعظم (ص) و مائيم‏خزانه‏داران معارف الهى و درهاى ورود به خانه‏هاى علم و ايمان‏به خانه‏ها واردنمى‏شوند،مگر از درهاى آنها،پس هر كس از غير درهاى خانه‏ها وارد شود،دزد ناميده‏مى‏شود.

از جمله اين خطبه است:عظمت‏ها و محتويات حقيقى قرآن در ميان آنها است و آنان هستند خزينه‏هاى خداوند رحمان‏اگر سخن گويند،راست گويند و اگرسكوت كنند[گويندگان]به آنان سبقت نگيرندهر طلايه‏دارى بايد به مردم خودراست‏بگويد و عقل خود را به كار بيندازدو از اهل آخرت باشدزيرا از عالم‏آخرت آمده و به سوى آن برمى‏گرددكسى كه با بينايى دلش مى‏نگرد و با بصيرت‏عمل مى‏كندآغاز كارش اين است كه بايد بداند آيا عمل او به ضرر او است‏يا به نفع‏اواگر به سود اوست‏حركت‏خود را ادامه بدهد و اگر به زيان او است از حركت درمسيرى كه به زيان او مى‏انجامد باز ايستدزيرا كسى كه بدون علم حركت مى‏كند، مانند كسى است كه بيراهه مى‏رودچنين شخصى هر اندازه كه از راه واضح دورشود از هدفى كه به آن نيازمند است دورتر مى‏گرددو آن كسى كه به علم عمل كندمانند كسى است كه در راه آشكار و روشن حركت مى‏نمايدآنكس كه بينا است‏بنگرد و ببيند آيا او واقعا در حال حركت‏به پيش است‏يا گردنده به عقب‏و بدان‏براى هر ظاهرى باطنى است‏بر مثال خود.آنچه كه ظاهرش پاك است،باطنش نيزپاك است‏و آنچه كه ظاهرش پليد است‏باطنش نيز پليد است‏پيامبر صادق‏صلى الله عليه و آله و سلم فرموده است:«خداوند دوست مى‏دارد بنده را در حاليكه‏دشمن مى‏دارد عمل او را و عمل او را دوست مى‏دارد و بدنش را دشمن مى‏دارد»وبدان براى هر عملى گياهى است‏و هيچ گياهى از آب بى‏نياز نيست‏و آبهامختلفند آن آب كه پاك باشد سيراب كردنش،كشتش پاك و ميوه آن شيرين خواهدبود و آنچه كه سيراب شدن آن پليد باشد،كشتش پليد و ميوه‏اش تلخ خواهد بود.