[125]

ومن كلام له عليه السلام

في معنى الخوارج لمّا أنكروا تحكيم الرجال ويذمّ فيه أصحابه، قال عليه السلام :

إِنَّا لَمْ نُحَكِّمِ الرِّجَالَ، وَإِنَّمَا حَكَّمْنَا الْقُرْآنَ. وهذَا الْقُرْآنُ إِنَّمَا هُوَ خَطٌّ مَسْتُورٌ بَيْنَ الدَّفَّتَيْنِ لاَ يَنْطِقُ بِلِسَانٍ، وَلاَ بُدَّ لَهُ مِنْ تَرْجُمَانٍ، وَإِنَّمَا يَنْطِقُ عَنْهُ الرِّجَالُ. وَلَمَّا دَعَانَا الْقَوْمُ إِلَى أَنْ نُحَكِّمَ بَيْنَنَا الْقُرْآنَ لَمْ نَكُنِ الْفَرِيقَ الْمُتَوَلِّيَ عَنْ كِتَابِ اللهِ، وقَالَ اللهُ سُبْحَانَهُ: ، فَرَدُّهُ إِلَى اللهِ أَنْ نَحْكُمَ بِكِتَابِهِ، وَرَدُّهُ إِلَى الرَّسُولِ أَنْ نَأْخُذَ بسُنَّتِهِ؛ فَإِذَا حُكِمَ بِالصِّدْقِ فِي كِتَابِ اللهِ، فَنَحْنُ أَحَقُّ النَّاسِ بِهِ، وَإِنْ حُكمَ بسُنَّةِ رَسُولِهِ فَنَحْنُ أَوْلاَهُمْ بِهِ. وَأَمَّا قَوْلُكُمْ: لِمَ جَعَلْتَ بَيْنَكَ وَبَيْنَهُمْ أَجَلاً فِي التَّحْكِيمِ؟ فَإِنَّمَا فَعَلْتُ ذلِكَ لِيَتَبَيَّنَ الْجَاهِلُ، وَيَتَثَبَّتَ الْعَالِمُ، وَلَعَلَّ اللهَ أَنْ يُصْلِحَ فِي بَيْنَ الدَّفَّتَيْنِ لاَ يَنْطِقُ بِلِسَانٍ، وَلاَ بُدَّ لَهُ مِنْ تَرْجُمَانٍ، وَإِنَّمَا يَنْطِقُ عَنْهُ الرِّجَالُ. وَلَمَّا دَعَانَا الْقَوْمُ إِلَى أَنْ نُحَكِّمَ بَيْنَنَا الْقُرْآنَ لَمْ نَكُنِ الْفَرِيقَ الْمُتَوَلِّيَ عَنْ كِتَابِ اللهِ، وقَالَ اللهُ سُبْحَانَهُ: ، فَرَدُّهُ إِلَى اللهِ أَنْ نَحْكُمَ بِكِتَابِهِ، وَرَدُّهُ إِلَى الرَّسُولِ أَنْ نَأْخُذَ بسُنَّتِهِ؛ فَإِذَا حُكِمَ بِالصِّدْقِ فِي كِتَابِ اللهِ، فَنَحْنُ أَحَقُّ النَّاسِ بِهِ، وَإِنْ حُكمَ بسُنَّةِ رَسُولِهِ فَنَحْنُ أَوْلاَهُمْ بِهِ.

وَأَمَّا قَوْلُكُمْ: لِمَ جَعَلْتَ بَيْنَكَ وَبَيْنَهُمْ أَجَلاً فِي التَّحْكِيمِ؟ فَإِنَّمَا فَعَلْتُ ذلِكَ لِيَتَبَيَّنَ الْجَاهِلُ، وَيَتَثَبَّتَ الْعَالِمُ، وَلَعَلَّ اللهَ أَنْ يُصْلِحَ فِي هذِهِ الْهُدْنَةِ أَمْرَ هذِهِ الاَُْمَّةِ، وَلاَ تُؤْخَدُ بِأَكْظَامِهَا فَتَعْجَلَ عَنْ تَبَيُّنِ الْحَقِّ، وَتَنْقَادَ لاََِوَّلِ الْغَيِّ.

إِنَّ أَفْضَلَ النَّاسِ عِنْدَ اللهِ مَنْ كَانَ الْعَمَلُ بِالْحَقِّ أَحَبَّ إِلَيْهِ ـ وَإِنْ نَقَصَهُ وَكَرَثَهُث ـ مِنَ الْبَاطِلِ وَإِنْ جَرَّ إِلَيْهِ فَائِدَةً وَزَادَهُ، فَأَيْنَ يُتَاهُ بِكُمْ؟! وَمِنْ أَيْنَ أُتِيتُمْ؟! اسْتَعِدُّوا لِلْمَسِيرِ إِلَى قَوْمٍ حَيَارَى عَنِ الْحَقِّ لاَ يُبْصِرُونَهُ، وَمُوزَعِينَ» بِالْجَوْرِ لاَ يَعْدِلُونَ بِهِ جُفَاةٍ عَنِ الْكِتَابِ، نُكُبٍعَنِ الطَّرِيقِ.

مَا أَنْتُمْ بَوَثِيقَةٍيُعْلَقُ بِهَا، وَلاَ زَوَافِرَيُعْتَصَمُ إِلَيْهَا، لَبِئْس حُشَّاشُنَارِ الْحَرْبِ أَنْتُمْ! أُفٍّ لَكُمْ! لَقَدْ لَقِيتُ مِنْكُمْ بَرْحاً يَوْماً أُنَادِيكُمْ وَيَوْماً أُنَاجِيكُمْ، فَلاَ أحْرارُ صِدْقٍ عِنْدَ النِّدَاءِ وَلاَ إِخْوَانُ ثِقَةٍ عِنْدَ النَّجَاءِ

خطبه 125

از سخنان آن حضرت در مسئله حكميت،بعد از آنكه نتيجه آنرا شنيد

ما هرگز اشخاص را (براى قضيه مورد نزاع) حكم قرار نداديم،و جز اين‏نيست كه ما قرآن را حكم نموديم، اين قرآن (كه به صورت كتاب مدون در پيش روى ما است) خطى است نوشته شده كه در ميان دو طرف جلد قرار گرفته است، و اين‏خطوط نوشته شده زبانى ندارد كه سخنى بگويد، و چاره‏اى جز اين نيست كه بايدمفسر و ترجمانى باشد كه قرآن را تفسير كند و توضيح بدهد، همانا اين مردمند كه بعنوان‏درك مقاصد قرآن،سخن ميگويند، در آن هنگام كه مردم ما را براى حكم قرار دادن‏قرآن در ميان ما دعوت كردند،ما آن گروه نبوديم كه از قرآن (كتاب خداوند سبحان)

رويگردان شويم، در حاليكه خداوند سبحان فرموده است: (اگر در چيزى با يكديگرتنازع داشتيد،آنرا به خدا و رسولش ارجاع نماييد) ، ارجاع مورد نزاع بخدا،اينست‏كه مطابق كتاب خدا حكم نماييم، و ارجاع آن به رسول خدا اينست كه به سنت اوتمسك كنيم، پس اگر با تمسك به كتاب الله حكم صادقانه شود،شايسته‏ترين مردم به‏درك و پذيرش آن حكم صادق ما هستيم، و اگر مطابق سنت رسول خدا صلى الله عليه‏و آله و سلم حكم شود،باز ما شايسته‏ترين و سزاوارترين مردم به درك و پذيرش و عمل‏به آن هستيم، و اما اينكه ميگويند: چرا ما بين خود و آنان مدتى را براى حكميت‏فاصله قرار دادى؟ جز اين نيست كه من اين تاخير را بدان جهت روا ديدم كه كسى‏كه نادان به حقيقت امر است،آگاه شود و اطلاع حاصل كند و كسى كه عالم به‏حقيقت امر است،در دفاع از حق و اجراى آن مستحكم‏تر گردد، و باشد كه خداونددر اين آرامش (و سكوت) امر اين امت را اصلاح نمايد، و گلوى آن گرفته نشود تا درنتيجه پيش از آشكار شدن حق با شتابزدگى منحرف شود و از آغاز گمراهى طيع‏ضلالت‏شود، قطعى است كه با فضيلت‏ترين مردم نزد خداوند كسى است كه براى اوعمل به حق اگر چه موجب كاهش (ظاهرى) و سختى باشد محبوبتر از باطل بوده‏است اگر چه آن باطل براى او فائده را جلب كند و موجب افزايش وى گردد. پس ازكدامين جهت و كدامين عامل به حيرت و سرگردانى افتاده‏ايد! و از كدامين سمت‏بر شما چيره شدند! آماده شويد براى حركت‏براى مبارزه و جهاد با مردمى كه از راه‏حق سرگردانند و حق را نمى‏بينند، و تحت تاثير شديد ستم قرار گرفته‏اند كه از آن‏برنمى‏گردند، دور از كتاب الله و فهم آن هستند، و اعراض كنندگان از راه راست، شما داراى آن استحكام و مقاومت (در راه حق و دفاع از باطل نيستيد) كه بتوان بشما تمسك كرد، و شما آن ياران عزت بخش نيستيد كه بتوان بشما چنگى زد. شماشعله‏ور كننده خوار و پستى براى جنگيد، اف باد بر شما، من از شما سختى و اذيت‏ديده‏ام، روزى شما را با صداى بلند مى‏خوانم و روزى ديگر آهسته و بطور نجوى باشما سخن مى‏گويم، شما نه آزاد مردانى صادقيد در موقعى كه شما را ندا مى‏كنم، ونه برادران رازدار و مورد اطمينانيد در موقع نجوى (سخن آهسته گفتن).